Recensie Sinner Mango

Up


Achtergrond

Begin 2007 heb ik een Mango besteld bij - toen nog - Go-Mango. De afgesproken leverdatum was september 2009. De fiets werd uiteindelijk eind november 2009 geleverd door Sinner (Ligfiets Garage Groningen). Sinds de aankoop heb ik met deze fiets veel technische problemen gehad. Daar bovenop is Sinner niet in staat gebleken deze problemen adequaat op te lossen. Ik heb, in overleg met Sinner, zelf vervangende onderdelen geplaatst. In een later stadium is dit mij op verwijten komen te staan. Ook heeft Sinner na veel klagen de fiets opgehaald voor reparatie. Hier is Sinner toen niet in geslaagd, slechts enkele van de problemen zijn opgelost. Veel zaken zijn niet verholpen en nieuwe gebreken zijn geïntroduceerd.

Ik heb er alle begrip voor dat er af en toe een steekje valt. Niemand werkt perfect en er kan altijd iets kapot gaan. In dit geval liep het de spuigaten uit. Ook de manier van communiceren van Sinner is niet netjes geweest. Bij vlagen zijn ze, zowel telefonisch als schriftelijk, onbeschoft. Ik hoop dat andere mensen minder problemen hebben met hun aankoop bij Sinner.

Problemen

Omdat ik me afvroeg de enige te zijn ben ik op onderzoek uitgegaan op het internet. Het blijkt dat ik echt niet de enige ben met deze problemen. Een korte opsomming van de geconstateerde gebreken:

Eindoordeel

Al met al heb ik ongeveer 5000 km met de fiets kunnen rijden. De fiets is in die tijd 3 maal dermate stuk geweest dat ik niet meer kon fietsen. Er is een waslijst van gebreken en slordigheden aan de fiets. Ik heb een onverklaarbare crash gemaakt. Hierdoor heb ik totaal geen vertrouwen meer in de Sinner Mango plus die ik gekocht had.
Ik adviseer iedereen om niet de fout te maken die ik gemaakt heb; om - in verleg - vervangende onderdelen zelf te plaatsen. Dit word door Sinner aangemerkt als "onvakkundig" sleutelen en is voor Sinner reden om te proberen garantie af te wijzen. Het grootste probleem vind ik nog dat Sinner alle problemen eerst op de klant afschuift. Dit was vooral ernstig bij de stoelophanging. Er werd vooral op de man gespeeld en niet op de feiten. Dit alles maakt dat ik nooit meer genoeg vertrouwen in Sinner zal krijgen om daar een fiets te kopen.

Al met al vind ik de Sinner Mango+ die ik gekocht heb met afstand de slechtste fiets die ik ooit gekocht heb! De service die ik ontvangen heb is de slechtste die ik ooit gehad heb. Het is een reusachtig contrast met de service en kwaliteit die ik gewend ben van bedrijven zoals ACE en Nazca.
Na al deze problemen bleek dat Sinner de problemen niet wilde of kon oplossen. Het touwtrekken met Sinner en hun juristen om de koop te ontbinden duurde ruim een half jaar. Een gang naar de rechter zou vrijwel zeker meer dan een jaar gaan duren en veel tijd en energie kosten. Hierdoor zouden onder andere mijn plannen voor Parijs-Brest-Parijs 2011 in gevaar komen. Daarom heb ik besloten te schikken en een groot financieel verlies te accepteren.

Foto's

Hieronder staan de foto's van de gebreken aan de Sinner Mango+

Voor meer detail op de postzegel klikken voor een foto van middelgroot formaat. Daarna op de foto klikken laat een foto op volle resolutie zien voor extra veel detail.



Figuur 1

Gruis op de rem is goed zichtbaar. Dit is veroorzaakt door het aanlopen.

Figuur 2

De trommel is van binnen aangetast en zit vol gruis.

Figuur 3

Afgescheurde stoelophanging, bovenaanzicht.

Figuur 4

Afgescheurde stoelophanging, vooraanzicht.

Figuur 5

Afgescheurde stoelophanging, achteraanzicht, onder de stoel.

Figuur 6

Scheefstand Rohloffnaaf. Deze foto is genomen voordat Sinner de fiets opgehaald had voor reparaties.

Figuur 7

De scheefstand van de Rohloffnaaf verduidelijkt met lijnen. Rood is het frame, groen de naaf. Deze foto is genomen voordat Sinner de fiets opgehaald had voor reparaties.

Figuur 8

Scheefstand Rohloffnaaf. Deze foto is genomen nadat Sinner de fiets opgehaald had voor reparaties. Er is weinig tot geen verbetering met de foto van voor de reparaties.

Figuur 9

De scheefstand van de Rohloffnaaf verduidelijkt met lijnen. Rood is het frame, groen de naaf. Deze foto is genomen nadat Sinner de fiets opgehaald had voor reparaties. Er is weinig tot geen verbetering met de foto van voor de reparaties.

Figuur 10

Scheefstand Rohloffnaaf. Deze foto is genomen nadat Sinner de fiets opgehaald had voor reparaties. Er is weinig tot geen verbetering met de foto van voor de reparaties.

Figuur 11

De scheefstand van de Rohloffnaaf verduidelijkt met lijnen. Rood is het frame, groen de naaf. Deze foto is genomen nadat Sinner de fiets opgehaald had voor reparaties. Er is weinig tot geen verbetering met de foto van voor de reparaties.

Figuur 12

Inslijten van de ketting in de schakeleenheid. Vooraanzicht.

Figuur 13

Inslijten van de ketting in de schakeleenheid. Rood de randen van de achterplaat. Groen het inmiddels weggesleten aluminium.

Figuur 14

Inslijten van de ketting in de schakeleenheid. Zijaanzicht.

Figuur 15

Inslijten van de ketting in de schakeleenheid. Zijaanzicht.

Figuur 16

Spleet als gevolg van niet goed uitvloeien van de kit bij het inlijmen van de achterwielkast.

Figuur 17

Spleet als gevolg van niet goed uitvloeien van de kit bij het inlijmen van de achterwielkast.

Figuur 18

Spleet als gevolg van niet goed uitvloeien van de kit bij het inlijmen van de achterwielkast.

Figuur 19

Spleet als gevolg van niet goed uitvloeien van de kit bij het inlijmen van de achterwielkast.

Figuur 20

Speling op het achterwiel. Vergelijk met Figuur 21.

Figuur 21

Speling op het achterwiel. Vergelijk met Figuur 20.

Figuur 22

De provisorische kettinggeleiding die ik heb gemaakt om te kunnen fietsen zonder dat de ketting steeds afliep.

Figuur 23

De provisorische kettinggeleiding die ik heb gemaakt om te kunnen fietsen zonder dat de ketting steeds afliep.

Figuur 24

Afgesprongen lak bij instapgat.

Figuur 25

Afgesprongen lak bij instapgat.

Figuur 26

Afgesprongen lak bij instapgat.

Figuur 27

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf.

Figuur 28

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf. Detailfoto.

Figuur 29

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf.

Figuur 30

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf. Detailfoto.

Figuur 31

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf.

Figuur 32

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf. Detailfoto.

Figuur 32

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf.

Figuur 34

Scheur in frame bij de pat voor de versnellingsnaaf. Detailfoto.

Photo album generated by album script a free tool by Dave Tue Dec 28 21:14:39 2010